Tanec je skrytý jazyk duše...

Break dancing

14. října 2007 v 11:10 |  Break dancing
Vznik b-boyingu, který známe v dnešní podobě, ovlivnily taneční styly, které existovaly již dříve. Na počátku sedmdesátých let se objevil další z prvků (stylů) tance, který ovlivnil rozvoj b-boyingu. Byl nazýván "Good foot" a jeho stvořitelem byl James Brown. Název je odvozen z Brownova alba "Get On The Good Foot" z roku 1972. Byl to první tanec označovaný jako Freestyle dance a sdružoval prvky zahrnující pády, točení a záklesky - podobal se počátkům breakingu. Jak DJ-ové postupně přicházeli na nové způsoby prodlužování break beatů v hudbě, měli tanečníci čím dál více prostoru pro experimentování. První b-boys předváděli pády na zem a opětovné zvedání na údery v break beatu.
Základní techniky b-boyingu:
  • Toprock
  • Up- rock
  • Footwork
  • Spinnig (power) moves
  • Freeze
V 90. letech se Locking i Elektric Boogie někdy zařazují pod B-boying.
B-boying pochází z Bronxu v New Yorku. Byl to opět DJ Kool Herc, nazývaný "Otec Hip Hopu", který poprvé použil označení B-boy. Kool Herc byl první hip hopový DJ, který vyvinul techniku mixování desek tak, že taneční hudba vlastně nikdy nepřestává hrát. Když jednou hrál na přeplněné ulici, měl hlasitě zakřičet "B-boys go down!", což byl pokyn pro tanečníky, aby ukončili své kreace.
Dodnes ovšem není nikomu zcela jasné, co tímto oslovením Kool Herc myslel. Někteří se domnívají, že B-boy (boy = chlapec, kluk) znamená Bronx boy, pro jiné to je Boogie boy a další si myslí, že je to zkrácené Break boy. Je názor, že b-boys prostě znamená break boys, protože tančili na zcela specifické úseky hudby (break part of music). Tím, že DJové tento úsek skladby dokola opakovali, vznikl "breakbeats". Ať je to tak či tak, kdo vlastně byli první B-boyové a kde se svým dovednostem naučili?
Na počátku sedmdesátých let patřili průkopníci b-boyingu ke členům pouličních gangů v New Yorku a Los Angeles. Sami se učili bojová umění, zejména brazilské, aby byli schopni se při útoku rivalů ubránit. Proto se mnoho tanečních prvků a pohybů tohoto období jeví jako agresivní a násilné.
Zatímco spousta mladých členů gangů rychle pochopila, že jsou jako b-boyové svými vrstevníky lépe přijati a vystupováním si mohou často vydělat velkou spoustu peněz, ostatní nadále na ulici riskovali svůj život zbytečným pronásledováním stávajících gangů. V důsledku toho, že někteří tanečníci zůstali zavázanými členy gangu, odhodlaní vyrovnat staré účty, propukly někdy boje přímo na tanečním parketě. Samozřejmě se toho chytila media a hip hop se tak velmi brzo v očích veřejnosti stal prostředím násilí, zločinu a problémů vůbec, ačkoli tyto nežádoucí jevy se stejně tak vyskytují v mnoha dalších oblastech zábavy.
Začátkem devadesátých let zažívá break dance druhou vlnu. Po letech prázdna je breaking zpět, vyvíjející se jako respektovaná součást hip hopové kultury. Už to není pouze rap, který tuto kulturu reprezentuje. Například v Ghetto Grammar Workshop v jižní části Londýna byl Breaking a Writing uveden mezi studijní kurzy vedle již existujícich tříd rapu a DJingu.
Breaking patří mezi nejpopulárnější styly hip hopového tancování a rozšiřuje se po celém světě. Ať už v Británii, USA, nebo kdekoliv jinde, tíhnou lidé k vyzdvihování pouze tzv. power moves (energické, švihové a silové pohyby, prvky). Skutečný b-boy by ale měl zvládnout všechny prvky b-boyingu. Ti, které zdůrazňují styl a jedinečnost prostřednictvím footworků a freezů, jsou ve sporu s těmi, kteří zase kladou důraz na power moves a jejich kombinace. Mezi ty, kteří upřednostňují styl, například patří i nejznámnější b-boys crew všech dob Rock Steady Crew. RSC byla založena roku 1977 v South Bronx v New Yorku. Jsou považováni za průkopníky zejména ve stylu footwork. Nejznámnější členové jsou dnes již legendární Crazy Legs, Prince Ken Swift, Mr. Wiggles, Masami a Orko. RSC byla součástí Zulu Nation. Objevili se v kultovních filmech "Beat Street", "Wild Style" a "Style Wars", ale třeba také i ve filmu "Flashdance".
Přestože jsou power moves velmi působivé a energické, je obtížné vtisknout těmto prvkům něco z vlastní jedinečnosti. Navíc, od doby, co se začali točit (spinning), už tyto prvky ani nesledují hudbu (beat). Blíže než tanci jsou gymnastice. Právě proto Rock Steady Crew naznačili, že by se breaking měl ubírat směrem zdůraznění footworkového stylu. V dnešní době se pak b-boys snaží získat styl zejména provedením komplikovaných freezů, nejlépe v napojení několika za sebou. Na rozdíl od dob, kdy b-boys předváděli své umění na ulici a v místních klubech je dávno pryč, jsou pořádány megaakce a mezinárodní battles po celém světě. Přední b-boys crew z celého světa tak mají možnost vzájemné konfrontace, což má samozřejmě pozitivní dopad na vývoj a pokrok hip hopového tancování.
Popis stylu break dance
Break dance je fyzicky velmi náročný tanec. K jeho pochopení a zvládnutí je potřeba dokonale zvládnout vlastní rovnováhu a mít dostatek flexibility. Všechny pohyby jsou založeny na přenášení váhy vlastního těla z jedné strany na druhou.
POWER MOVES
BACKSPIN
Točení na zádech, základní breaková figura. Jde o nejjednodušší rotační pohyb na zádech. Konečnou fází backspinu bývá často freeze - moment, kdy tanečník prudce zastaví svůj rotační pohyb a skončí v nějaké originální póze.
WINDMILL
Vrtulník, jeden z velmi atraktivních prvků breakingu, při kterém tanečník rotuje na zemi a zároveň se přetáčí z břicha na záda a zpět. I tento prvek má spoustu variací, které mají své vlastní pojmenování (kulový, skákaný, chelsie, baby atd.) Existuje spousta poloh, ze kterých můžeme vrtulník zahájit, podle toho, jaký prvek předcházel.
HEADSPIN
Točení na hlavě, základem pro headspin je stojka na hlavě a dokonalé vyvážení zbytku těla, hlavně dolních končetin. Náročnost provedení se odvíjí od způsobu nástupu na hlavu, rychlosti, zakončení - freeze nebo tzv. "zavrtání". Existuje několik obměn headspinu, což určuje umístění a pohyb dolních končetin.
HANDGLIDE
Točení na ruce je další velice populární prvek. Točení na jedné ruce nazýváme "Devětadevadesátka",. Pět či více otoček je výkon, který zaslouží respekt. Přechody, které předcházejí, či navazují na točení na ruce, můžeme považovat za jednu z nejtěžších kombinací. Dnes je velmi populární i točení na obou rukách, které jsou u sebe - neboli "Dvoutisícovka".
AIRPLANE
Točení na koleně, ruce jsou rozpažené. Tento prvek se dnes již moc neužívá, protože je poměrně velmi jednoduchý.
TURTLE
Želva, polonatažené tělo při zemi (náročné na udržení rovnováhy) je podepřené rukou, na které se točíme. Existuje plynulá želva, kdy se točíme na kusu látky, který klouže, nebo skákaná želva. Někdy se při točení ruce i střídají.
FLARE
Kola, jsou relativně náročným gymnastickým prvkem. Jde o modifikace základního prvku na koni na šíř, kde byla poprvé předvedena. Potom byla přesunuta gymnasty na podlahu - na gymnastický koberec a odtud ji převzali tanečníci break dancingu. Kola mechanicky znázorňují kombinaci kyvadla a obloukového rotačního kyvadla. Široký rozsah nohou během otáčení těžiště podél eliptické dráhy dovoluje dosáhnout cvičenci maximální amplitudu pohybu s poměrně malým úsilím. Dnes se kola často pužívají jako efektní přechodový prvek např. vrtulník - kola - devadesátdevítka nebo náročnější, např. kola - želva - kola - točení na hlavě apod.

První kola byla dělána kanadským gymnastou Philipem Delassalem v polovině sedmdesátých let. Na světovém šampionátu ve sportovní gymnastice byl tento prvek poprvé předveden závodníkem USA Kurtem Tomasem.
UP - ROCK
Pouliční gangy používali často Up-rockin´ jako cestu k urovnání bojů bez zbraní. Pomocí nich si také dokazují, kdo je lepší. Gangy dělají up-rockové taneční souboje skupin, tzv. battly. Skupina, která má nejlepší tanečníky, vítězí.
FOOTWORK
prvky vycházející z pohybu dolních končetin, přičemž tělo se drží při zemi. Paže slouží k podpírání těla za účelem uvolnění a zvednutí nohou, kterými se provádí části gymnastických figur. Základním prvkem je SIX STEPS - tzv. pavouk. Existuje velké množství obměn. U této techniky se vnímá především styl tanečníka.
TOPROCKING
krokové variace, které se používají před každým náročnějším prvkem, kombinace nekontrolovaných výpadů dolních končetin
FREEZE
zakončuje power moves, tělo se drží na rukou, horní končetiny vytvoří originální pózu, v které se tanečních zastaví. Velmi atraktivní forma předvedení breakingu je napojení několika figur ve freezu po sobě (např. na ruce, lokti, hlavě)
Prvky v jejich základní podobě, dnes ovládá téměř každý průměrný b-boy. Vytvořit však efektní napojení jednotlivých figur - přechod umí jen ti nejlepší. Další neméně důležitou věcí je gymnastická průprava. Čím větší mají tanečníci rozsahy, sílu, schopnost ovládat svoje svaly - izolovaně, nebo synchronně - tím lepší mají předpoklady stát se dobrým b-boyem. V dnešní době je upřednostńován především styl, způsob provedení prvků a originalita.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Klasická otázka, jak se vám líbí mé stránky?

Super!
Pěkné
Normální
Nic moc
Fůůůj!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama