Tanec je skrytý jazyk duše...

Capoeira

14. října 2007 v 10:58 |  Capoeira
Vývoj B-boyingu je přímo ovlivněný a podobný svým pojetím podobný Capoeiře. V dnešní době se tyto dva taneční proudy prolínají a objevují se společně na mnoha prestižních světových akcích a battlech, kde někdy dochází i k vzájemné konfrontaci. Objevují se b-boyingové crew, které mají ve svých řadách tanečníky, kteří se čistě specializují na toto brazilské umění.
Capoeiru charakterizujeme jako afro-brazilský bojový tanec. Kombinuje protiklady jako boj a tancování, násilí a estetika, hra a smrt. Tento bojový tanec vychází z krásy a účelnosti zvířecích pohybů. Je předchůdcem dnešního b-boyingu.
Během 30. let 16. stol. nastal velký rozmach pěstování cukrové třtiny. Pro Portugalce tedy bylo důležité získat velmi mnoho otroků. Od roku 1538 bylo do Brazilie zavlečeno kolem 18 milionů otroků. Většina z nich zemřela při těžké práci do pěti let. Při životě držel otroky jen rytmus a pohyb, který vycházel z tradic afirckých kmenů. Otrokům nebylo dovoleno bojovat, ale tancování a zpívání bylo tolerováno - to byl důvod, proč tomu strážci nevěnovali pozornost. A to byla šance pro otroky k přípravě jejich odboje. Capoeira je rychlý a efektivní způsob boje, který vznikal v kruhu utvořeném otroky. Když přišli ke kruhu strážci, boj se změnil v tanec a ten byl tolerován. Na polích měli otroci pouze dvě možnosti: zemřít vysílením a mučením, nebo možnost útěku do rozlehlého pralesa. Uprchlí černoši zakládali vesnice nazývané "Guitombos" - hlavně v 90. letech 16. století. Z těchto vesnic potom organizovali odpor proti Portugalcům. Capoeira se stala hlavní zbraní Afričanů proti otrokářům. Důsledek byl ten, že Capoeira byla zakázána až do zrušení otroctví (1888), protože byla vždy spojována s rebelstvím.
Policie chtěla Capoeiru vymítit a docela často se zapletla do osobních soubojů. Ironií bylo, že policie narazila na lidi, mimo těch, kteří uměli Capoeiru opravdu dobře. V průběhu let ale situace chladla a školy Capoeiry byly postupně tolerovány - nazývaly se "ACADEMIA". Nejznámějším mistrem Capoeiry byl již zmiňovaný Mistr Bimba. Mistr Bimba založil v roce 1932 první oficiální "ACADEMII" a vytáhl tak Capoeiru z ilegality. 9.6.1937 vrazila policie do jeho školy. Nedali ho však do vězení, místo toho jej zavedli do paláce guvernéra, kde dostal instrukce a povolení k tomu, aby mohl provozovat bojový tanec i se svými žáky a to byl obrovský úspěch! Mistra Bimba vedlo přesvědčování návštěvníků o kulturní důležitosti Capoeiry a výsledkem byla oficiální legalizace.
V dnešní době je Capoeira známá nejen z dob Brazilského otroctví, kde byla jedinou cestou k sebeovládání a sebedůvěře v boji o holý život, ale je i známá po celém světě jako jeden ze základních pramenů nejen pro Capoeiru jako bojový tanec, ale i ostatní tance jako třeba "B-BOYING".
Popis stylu Capoeira
Základní technika, díky které se Capoeira zrodila, je opakovaný pohyb nohou měnící se uhýbáním ze strany na stranu a s tím spojené posouvání těžiště těla - ginga. Její dokonalé zvládnutí je neodmyslitelnou součástí Capoeiry, protože z ní vycházejí všechny pohyby, kopy a přemety, a posléze se do ní opět vracejí. Stálý pohyb totiž nejen maskuje vaše záměry, ale zároveň soupeřovi ztěžuje zásah. Srdcem tohoto bojového umění je specifický hudební doprovod "Berimbau" - struny upnuté na nástroji podobajícímu se luku s tykví, který slouží jako rezonátor. Hra na tento nástroj vždy zahajuje nebo končí hru - určuje také styl a rychlost hry. Tato hudba je většinou ještě doprovázená zvuky tamburíny a afrického zvonku.
Kopy a podmety jsou v Capoeiře nejdůležitějšími ofenzívními technikami. Vyhýbání, úskoky, pády a jiné únikové techniky jsou daleko více zdůrazňovány než klasické kryty a bloky. Ruce slouží v capoeiře jako pomocný a rezervní kryt a především se používají jako podpůrný orgán při akrobacii a pohybu na zemi. V capoeiře se smějí dotýkat země pouze ruce, nohy a hlava. Právě proto jsou bojovníci oblečeni v bílém, aby na jejich těle bylo vidět každé místo, kterým se dotkli země. Dalším nezbytným prvkem při výuce Capoeiry je zvládnutí kopů a podmetů. Kopy jsou převážně kruhové. Prováději se ve všech možných polohách a to i například při stoji na hlavě či na jedné ruce. Poslední a neodmyslitelnou součástí jsou akrobatické prvky. Mezi ně patří celá škála pohybů přes hvězdy, piruety až po salta a přemety.
současné době jsou nejpoužívanější dva základní styly Capoeiry a to Regiolnal a Angola.
Capoeira Regional se vydělila ze stylu Angola a je tím pádem novější z obou stylů. Rozvinul se v 30. letech našeho století, kdy s ním na světlo světa přišel mistr Bimbo. Styl je dynamický, s velkým množstvím kopů na hlavu a ve výskoku a také velkým množstvím akrobatických pohybů. Úvodní ceremoniál je podobný jako ve stylu Angola a vypadá takto:
Diváci a bojovníci utvoří nejdříve kruh - roda. Nejzkušenější z capoeiristů určuje dění v roda a začne hrát na berimbau. Když se všichni dostanou do správného rytmu, zařve mistr "Ieeehh" a začne zpívat úvodní píseň, takzvanou Chula. Může to být jakákoliv píseň. Poté se změní ve vyvolávače a vykřikuje otázky, na které lidé v roda odpovídají. Poté určí mistr typ hry (jogo). Když je energie v roda dostatečně velká, může hra začít. Dva bojovníci vstoupí na vnitřní straně do roda, podají si ruce a podívají se navzájem do očí. Někteří z nich se také dotýkají berimbau. Společný vstupní prvek do roda ve stylu Regional je au (hvězda). Nejdůležitější je, aby nebyla přerušena hra na berimbau ani dění v roda. A to od prvních tónů až do úplného konce. Cílem je také nesetrvávat příliš dlouho v jednotlivých polohách. Nejdelší přípustná doba pro setrvání mimo gingu je asi 3 vteřiny.
Capoeira Angola - vstupní rytuály jsou v podstatě stejné, s tím rozdílem, že do roda smějí vstoupit pouze dva lidé společně. Rozdíl je také v tom, že v tomto stylu hrají na berimbau tři lidé, kteří jsou doprovázeni dvěma congas (bubny) a pak je doprovází ještě gunga, medio a viola. Největší rozdíl mezi oběma styly je v pohybech. Zatímco ve stylu Regional převládají vysoké kopy, ve stylu Angola převládají kopy na střed těla a různé podmety. Je zde také široká škála tanečních pohybů, které dovolují capoeiristovi modifikovat gingu do nejrůznějších podob.
Vybrané slovní obraty v Capoeiře:

aluno - student capoeiry
Angola - tradiční styl capoeiry
aú - hvězda
berimbau - hlavní nástroj capoeiry
ginga - základ capoeiry, práce nohou
maculele - bojové umění podobné capoeiře
meia-lua de compasso - kop s otočkou
mestre - mistr
passada - práce nohou při ginga
piao - otočení na hlavě
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama