Tanec je skrytý jazyk duše...

Hip-hop music

14. října 2007 v 12:08 |  Hip-hop music
MCEENG (RAPPING)
Děti Bronxu, ghetta v srdci světové metropole New Yorku, se začátkem sedmdesátých let jako první nakazily virem hip hopu. Mladí New Yorčani tak dostávají prostřednictvím rapu jedinečnou příležitost, jak na sebe upozornit. Mají možnost vyjádřit svoje názory, protesty, pocity, prostředí, ve kterém žijí. Vytvořila se tak forma umění, která byla pro každého a velmi brzy se stala populární. Pamětníci tvrdí, že první náznaky rapu se objevily na různých mejdanech, když se rozmohla zábava recitovat a skandovat improvizované texty do funkových instumentálek rachotících z výkonných kazeťáků, které sloužily jako playback. Zrodili se tak první MCs. (MC je zkratka pro "Master of Ceremonies", což bylo označení osoby, která manipuluje s mikrofonem. Někdy se MC definuje také jako "Microphone Controller" nebo "Mic Checka").
V té době začala diskotéková hudba prodělávat řadu velmi zajímavých změn. Mnohé z nich spočívaly v novátorské manipulaci s nahraným materiálem, kterou prováděl nikoliv technik ve studiu, ale až ten, kdo na pódiu pouštěl desky - discjockey. Z pasivního pouštěče desek se stal aktivní tvůrce nové hudby, složené ze zvukových koláží skladeb různých autorů.
Vypadá to nezvykle, ale i mixážní pult se dvěma nebo více gramofony může být hudebním nástrojem. Je to zdroj zvuku, který lze snadno měnit - stačí obratné ruce, několik dobře zvolených singlů a pár nápadů. Fyzickou manipulací, ať už je to zpomalování, zrychlování, pouštění pozadu, rychlými střihy nebo neustálým opakování určitého motivu z jednoho nebo druhého gramofonu lze vytvořit přehršle elektronických zvuků nebo dokonce rytmických struktur, které dovedou pobavit obecenstvo a udržet ho v taneční náladě.
Rap vzniká na základě spolupráce discjockeye a rapperů. Zpočátku šlo spíše o improvizaci. V ulicích Bronxu se pořádaly i turnaje, kdo dokáže lépe a rychleji skandovat to, co mu slina přinese na jazyk. Zdrojem hudby se nestala kytara nebo podobný nástroj, ale kazetový magnetofon nebo rádio. To, k čemu bělošští avantgardisté docházeli po složitých umělecko-filozofických konstrukcích, objevil lidový umělec z Bronxu svým citem pro situaci. K vyjádřeni hudby se používají nové prostředky vydávající zvuky např. reproduktor na zádech, k dispozici jsou i různé barely od nafty, které lze různě ladit (steel-drums), minisyntezéry, dechové nástroje apod. Zvuk sice není tak dokonalý jako v koncertních halách, ale hudba působí upřímně, promlouvá "od lidí k lidem".
Jamajčan Clive Campbell známý jako Kool Herc se objevil na začátku 70. let v New Yorku a svými break beaty a toastingem výrazně ovlivnil počátky rap music v USA. Při takzvaných blockparties postupně předběhl všechny své protivníky pomocí gigantického ozvučovacího zařízení. Jako první tehdy začal přehrávat dvě stejné desky funku na dvou gramofonech - a break beat byl na světě. Herc pak občas ke svým kouskům přidal trochu rapu a spolu s Cokem La Rockem a Clarkem Kentem založil první hip hopovou skupinu světa - Hercloids. První interpreti začali na break beaty vymýšlet populární fráze, slangové slogany, což mělo velmi pozitivní vliv na atmosféru na parties. V této době ještě nemluvíme o "rapu", ale o mceeingu.
K dalšímu vývoji hip hopu přispěl v roce 1975 Afrika Bambaataa, člen nechvalně proslulého gangu Black Spades. V roce 1976 založil sestavu ZULU NATION, která si v New Yorku získala tisíce fanoušků. Cílem této skupiny bylo dostat gangy od drog k tanci a rapové hudbě.
Stejně jak Bob Marley vyzdvihoval reaggee, vyzdvihoval Afrika Bambaataa jako první hip hop. První mediálně známé rapové nahrávky byly "King Tim III (Personality Jock)," od Fatbacka Banda a "Rapper´s Delight", jímž se v roce 1979 proslavilo trio discjockeů Sugarhill Gang. Ti ještě užívali prvků blízkých Funkadelicu - společného vedení hlasů, funky rytmu se zdůrazněnou basovou kytarou atd. Zdá se, že Bronx si svůj rap objevil sám. Definitvně tak byla nastartována éra komerce. Grandmaster Flasch and Furious Five pak vydali kultovní skladby "White Line" a "The Message".
V osmdestátých letech patří rap mezi nejoblíbenější termíny světa populární hudby. Ohání se jím kdekdo - od avantgardistů až po usedlé hvězdy středního proudu. Stává se hlavním proudem amerického hudebního průmyslu. Jedna z prvních rapových kapel, které byly uvedeny v MTV, byla slavná RUN - DMC, která v roce 1986 vytvořila společně s Aerosmith hit "Walk this way".
První dívčí rapová kapela, která uvede svůj videoklip nas MTV je známá Salt ´n´ Pepa, v roce 1985 je to singl "The show stoppa" a "Push it" z roku 1987. Skupiny jako Public Enemy a Boogie Down Productions prezentují rap, který je zaměřen na politiku a sociální agendu. Koncem 80. let se stává velmi populárním gangsta rap, který se zaměřuje na vyjádření životního stylu, který je o drogách, násilí, rasismu a sexu ve velkoměstech USA. Nejznámnější je kapela N.W.A (Niggaz with attitude) - členy byli známí řappeři Ice Cube, Dr. Dre a Eazy E.
Významnou roli v osmdesátých letech sehrála nahrávací rapová gramofonová společnost DEF JAM, která objevila a proslavila takové hvězdy jako Public Enemy, RUN- DMC, L.L.Cool J, De la Soul, Beastie Boys a další.
V době, kdy se nahrávky Def Jam začaly prosazovat na trhu, rapu se zmocnila masmédia. Hip hop zažívá první úpadek, končí doba old school. Comeback zažívá hip hop ve středním proudu až v roce 1986, kdy Run-DMC předělává deset let starou skladbu "Walk this way". Je nastartována doba new school.
V roce 1988 byla udělena první Grammy v nové kategorii "Best Rap Performance", kterou získali DJ Jazzy Jeff & Fresh Prince. Téhož roku pak začíná pravidelný pořad na hudební stanici MTV s názvem Yo!MTV Raps.
Rapovat o násilí, životě v ghettech a rasové nesnášenlivosti, začíná být ohrané, na řadu se dostává nové téma marihuana. Crew jako Cypress Hill, House of Pain rozpoutají boj za legalizaci trávy. Drogy hrály u rapperů vždy velkou roli již od počátku vzniku rap music.
V této době začíná mít hip hopová kultura problémy se zákony a cenzurou. N.W.A. jsou pronásledováni úřady za píseň "Fuck the Police". Vzhledem k tomu, že tato píseň podněcuje násilí a neúctu k policii. Hlavními rapovými protagonisty, kteří ostře vystupují proti policii a rasismu jsou Ice T (píseň Cop Killer) a Ice Cube. V roce 1990 je pak skupina 2 Live Crew obviněna za to, že texty jejich songů jsou obscénní (tato skupina rapovala především o sexu).
V roce 1990 předává FBI Kongresu zprávu na téma "Rapová hudba a její vliv na národní bezpečnost". Cenzura pak má velký vliv na další vývoj hip hopové hudby, protože to pro nahrávací společnosti samozřejmě nese velké riziko. Na druhé straně se však právě díky těmto represím, svobodě projevu a agresivnímu postoji k politckému systému rappeři zviditelňují a jsou populárnější u mladých lidí, a to nejen u černošské populace.
V 90. letech přichází na scénu odnož hip hop music, kterou zejména prezentují M.C. Hammer , Vanilla Ice a německá formace Snap. Je to poprvé, kdy se hudební průmysl pokusil nabídnout rappera jako pozitivní idol. Nástup těchto interpretů měl velký význam především proto, že opět zvýraznili taneční složku hip hopu, která koncem 80. let již upadala. V této době jsou některé kapely ovlivněny jazzem. Nejznámnější jazzrapové nahrávky vydávají v roce 1993 Guru a britská skupina US3. Tento hudební styl dále podněcuje vznik trip hopu, např. Tricky či známá skupina Massive Attack, na rozdíl od politický rapu, byl gangsta rap nadále velmi populární: Geto Boys, Snoop Doggy Dogg, Tupac, Onyx později pak např. Wu Tang Clan.
Zhruba kolem roku 1995 přestává být hip hop vnímán jako specifický žánr a zařazuje se tak do hlavního rockpopového proudu. Tato situace přetrvává dodnes, kdy převládá hudba pop stars s rapovými vsuvkami známých hip hopových interpretů. Popový umělci často využívají prvky RnB a hip hopu, vzniká tak nový hudební, ale i taneční směr. např. (Puff Diddy, Nelly, Ja Rule, Jennifer Lopez, Britney Spears, Janet Jackson, Usher, Mya, Pink atd.)
Existuje velké množství hudebních rapových směrů, které se můžeme rozdělit podle specifických hledisek. Hudební hip hopovou scénu můžeme rozdělit do dvou větších proudů:
  • West Coast Rap
  • East Coast rap
Jde o rozdělení hip hopové hudby podle lokality - západní a východní pobřeží. Tyto dva proudy se lišily hudebně, west side vycházela více z funky, názory, texty songů, slang byly od hudby umělců a skupin z New Yorku odlišné. Často proti sobě ostře vystupovali.
Rapovou hudbu můžeme rozdělit v konkrétnější podobě do deseti základních podruhů:
1. Alternative rap
Hranice tohoto druhu rapu jsou neostré a jeho představitele nelze zařadit do specifického hudebního žánru. K mnoha různým stylům rapu připojují prvky soulu, reagge, jazzu nebo třeba metalu. Skupiny jako Arrested Development, The Fugees, The Roots nebo Digable Planets se pohybují v hlavním proudu. Jsou obdivovány velkým počtem fanoušku alternativního rocku a popu, stejně jako rapu.
2. Bass rap
Zrodil se na Floridě. Nejpopulárnější stále zůstává v jižní části Spojených států, ale své příznivce si již získává i v Evropě. Mezi nejznámější představitele patří 2 Live Crew nebo Quad City DJ's. Texty se zpravidla točí okolo sexu, bass rap produkuje i mnoho instrumentálních skladeb.
3. Crossover rap
Dalo by se říci, že je "nejkrotší" formou hip hopu. Je více popově zaměřený, méně konfliktní a má široké publikum. Umělci tohoto žánru často samplují oblíbené rockové skladby a přepracovávají je na velmi dobře prodávané singly. Běžná je také spolupráce s místními nerapujícími umělci. Mezi umělce crossover rap stylu patří například Puff Daddy, M.C. Hammer, Father MC nebo The Fresh Prince (Will Smith).
4. East Coast rap
Má silné kořeny v old school hip hop. Zatímco West Coast rap je spíše funkově zaměřeným stylem, tento se je více ovlivněn reggae a jazzem a váže se přímo na beaty.
5. West Coast rap
Jak již bylo řečeno, liší se od rapu východní části USA zaměřením na samplování oldschoolového funku nebo využití jeho zvuku. Přestože přední představitelé tohoto stylu díky násilnostem gangů zemřeli, je tento žánr nadále určitým pokračováním gangsta rapu a nadále oslavuje gangsterský způsob života.
6. G-funk
Hlavním představitelem byl gangsta rapper Dr. Dre se svým albem The Chronic. Hluboké basy, syntetický zvuk a ženské vokály v pozadí měli vliv na inspiraci dalších rapperů. G-funk se stal jedním z nejznámějších a nejpopulárnějších stylů devadesátých let.
7. Gangsta rap
Ostré, agresivní, pestré a pravdivé příběhy o městském způsobu života a zločinu. To je gangsta rap, který se vyvinul ke konci osmdesátých let jako odnož hardcore rapu. Je drsný a oponující jak ve zvuku, tak v textech a největších komerčních úspěchů dosáhl začátkem devadesátých let. Přes velmi tvrdou kritiku rappeři odmítli nechat tento způsob rapu "zemřít". Představiteli jsou například N.W.A., Ice-T nebo zmiňovaný Dr. Dre.
8. Hardcore rap
Přestože předcházel gangsta rapu a G- funku, využívá jejich vlivu a pokračuje v znovuoživování skrze rappery a fanoušky, kteří si oblíbili jeho tvrdé texty a drsný zvuk.
9. Jazz rap
Samotný název napovídá, že se jedná o styl ovlivněný jazzem. Tento druh rapu znamená veliký přínos pro oblast samplování, stejně jako napomáhá hip hopu v jeho sebeurčení a vývoji. Zařadit sem můžeme skupiny jako Tribe Called Quest, Jungle Brothers, The Roots, De La Soul nebo Digable Planets.
10. Underground rap
Skutečně vyhraněný styl, zahrnující prvky hardcoru, hip hopu a hardcore gangsta rapu. Vyznačuje se texty provokujícími a hudebně vynalézavými umělci, kteří se ze všech sil snažili, aby si zachovali svoji nezávislost a zůstali stranou hlavního proudu.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Klasická otázka, jak se vám líbí mé stránky?

Super!
Pěkné
Normální
Nic moc
Fůůůj!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama