Tanec je skrytý jazyk duše...

Old school dancing

14. října 2007 v 12:08 |  Old school dancing
Hlavními taneční styly, které zařazujeme do old school, jsou:
  • Up-rock (Rocking, Brooklynrock)
  • Locking
  • Elektric boogie
    • The Robots
    • Elektric Boogaloo style
  • Popping
  • B-boying (Breaking, Floor-rocking)
UP-ROCK (ROCKIN´)
UP-ROCK (Rockin´) vznikl v šedesátých letech v Brooklynu v New Yorku, tedy dříve než samotný b-boying. Nejznámějšími crew byly Dynasty Rockers a Incredible Rock . Největší osobností a průkopníkem Up-rocku byl Rubberband.
Up-rock byl inspirován i capoeirou, která vychází z podobného základu. Charakterizujeme ho jako bojový tanec, napodobující boj pouličních gangů, při kterém se tanečníci dostávají velmi blízko k sobě, ale nedotýkají se. Je velmi rychlý a vypadá jako souboj v kung fu. V tomto tanečním stylu se vítězem stává ten, kdo předvede lepší a rychlejší prvky. Nejde jen o souboj "jeden na jednoho", ale většinou je do "taneční bitky" zapojena celá crew. Vítězí ta crew, která přetancuje a dokáže předvést taneční prvky a kombinace, které předčí soupeře. Taneční souboje byly tak přesvědčivé, že mnozí majitelé klubů tento tanec vnímali jako skutečný boj. Faktem je, že tomu tak opravdu někdy bylo. Právě Up-rock byl pravděpodobně vůbec první formou breakingu a vzešlo z něj mnoho dalších tanečních pohybů.
LOCKIN´
V roce 1969 se mezi pouličními tanečníky proslavil street dancer jménem Don Campbell. Tento mladý černoch se stal známým díky tanci, kterému se začalo říkat "Campbellock" (vydal nahrávku nazvanou "Do the Campbellock"). Don Campbell použil hydraulické kontrolované pohyby, které kombinoval s prudkými nekontrolovanými pohyby tzv. tap-flash dance, spolu s přesnými zastaveními - "lock". Zatímco se tanečníci v ulicích Los Angeles snažili jeden druhého překonat složitějšími a dynamičtějšími výkony, bylo západní pobřeží USA nadále pod vlivem Kung-fu. Tím, čím byl Up-rock pro obyvatele New Yorku, stal se Locking a Elektric Boogie pro obyvatele LA. V roce 1973 dal Don Campbell dohromady celou skupinu "lockerů", vznikli The Lockers (Campbellock Dancers). Členy byli Penguin, Slim the Robot , Fluky Luke, "Campbellock jr." Pope, Toni Basil, později se k nim přidává i známý "Shabba-Doo" Quinones.
Don Campbell dokázal vytvořit tanec, který byl fyzickým ztělesněním tehdejší afroamerické funky kultury. Lockin´ prostřednictvím svých pohybů vyjadřoval svobodu a emoce, což odráželo tehdejší funkový taneční proud.
Někdy v té době objevila Campbella a jeho The Lockers známá televizní choreografka Toni Basil, která jim pomohla ke slávě. Ona sama byla neuvěřitelně dobrá tanečnice a brzy se locking naučila. Stala se členem The Lockers, pomohla jim rozvinout jejich taneční styl a dostat se do takových televizních pořadů jako např. "Saturday Night Live".
Locking se taktéž stal součástí široké diskotékové kultury a mnoho tanečníků rozšířilo své taneční dovednosti a umění o převzaté prvky breaku.
Popis stylu Lockin´
Lockin´ sloužil hlavně k pobavení přihlížejícího publika. Tento styl se dá nejlépe popsat jako hravý tanec s přehnanými gesty a zřetelnými nevšedními rychlými pohyby, prokládánými krátkými pauzami, které jsou pro tento styl charakteristické. Tanečník se snaží napodobovat běžné denní situace (např. dívání se na hodinky, upravování si klobouku nebo pohrávání si s kapesníkem). Je to funky tanec, který užívá kombinaci ukazování, protáčení zápěstí a tleskání, ale hlavně je to styl, který otevřel cestu hip hopu.
Jde o kombinaci několika volných tanečních pohybů, které se obvykle ukončují nějakým vtipným trikem, nebo zmrzlou dobou -"lock" v komických figurách. V rychlém sledu tanečních prvků se náhle tanečník zarazí v nějaké póze, jako kdyby zamrzl. Specifické pohyby vycházely z "krouživých" kreací horních, ale i dolních končetin. Svým způsobem se tanečník snaží napodobit klauna (pestrobarevné saténové košile s velkými límečky, velká čepice či klobouk, kšandy nebo vázanka, pruhované ponožky, dlouhé kraťase apod.), který baví diváky a tancem reaguje na jejich ohlas.
Electric boogie
Elektric boogie zahrnuje taneční styly, které se zprvu vyvíjely samostatně. Patří mezi ně The Robots, Popping, Elektric Boogaloo style a další méně významné styly, které dnes k Elektric Boogie řadíme. Svou roli sehrála i pantomima, jejichž některé kreace tanečníci boogie převzali (např. moonwalking - "chůze vzad", pupet - "loutka"). "Iron Man" (Albert Milton), předvedl v roce 1967 taneční vystoupení v televizní show Jaye Paytona. Předváděl kombinaci prvků Jamese Browna a pantomimy. Tehdy někdo vykřikl: "Man, that's one bad boog-a-loo". Termín "boog-a-loo" byl na světě.
Vystoupením "Iron Mana" byla ovlivněna spousta mladých tanečníků. V Oaklandu se kolem roku 1969 zformovaly taneční skupiny The Black Resurgents a The Black Messengers. Jejich tanec by se dal charakterizovat jako směs robotických pohybů a pantomimy. Elektric Boogie se stává populární, protože tanečníci se mohou lépe seberealizovat, vyjádřit osobitý styl, zařadit prvky, které jim jdou nejlépe. Variace těchto pohybů mají takřka neomezené možnosti a záleží pouze na představivosti tanečníka, co vytvoří za efekt, trik, či pózu, a jak moc bude originální. Existuje velká variabilita provedení jednotlivých prvků v závislosti na pohybově-tanečních předpokladech každého jedince. Rychlost jednotlivých pohybů je možné měnit v synchronizaci s údery v hudbě. Někteří tanečníci dokážou udělat dva až tři pohyby do jednoho beatu. Také můžeme každou taneční sekvenci zakončit freezem - zastavení v konkrétní taneční figuře.
Electric boogie bývá chápána i jako součást breakdancingu.
Komerční oblíbenost electric boogie pravděpodobně odstartoval kolem roku 1974 velmi mladý Michael Jackson, když k hitu "Dancing Machine" od The Jackson's Five předváděl pohyby robota.
1.THE ROBOTS
Taneční styl The Robots, je považován za první taneční formu, který determinoval vývoj elektric boogie v sedmdesátých letech. Pravděpodobně to byli roboti, objevující se počátkem 60. let v televizních pořadech typu "Lost in Space", kteří inspirovali černošské děti v Los Angeles, aby vynalezly tento druh tance. K rozvoji a propracování tohoto tance svým dílem přispěli mimové, přestože mnoho tanečníku jejich vliv opomíjí. Někdo se domnívá, že vliv pantomimy byl minimální, jiní tvrdí, že pamatují starý černobílý film, na němž Marcel Marceau předvádí "Moonwalk" (měsíční chůzi) nebo "Walking against the Wind" (chůzi proti větru). Jedním z prvních představitelů byl Charlie Robot, který se objevoval v amerických TV pořadech "Soul Train". V létě roku 1977 se ve vlastní show objevili Shields a Yarnell, dva velmi talentovaní mimové. Dělali svoji vlastní verzi Robota, kdy pohybovali pouze určitou části svého těla a přitom klouzali (gliding) po podlaze jako kdyby stáli na kolečkách. Tato show tehdy inspirovala mnoho mladých lidí, což mělo pozitivní dopad na další vývoj. Shieldsovo a Yarnellovo televizní vystoupení také velmi zapůsobilo na jiné čtyři mladé mimy. Utvořili jednu z prvních elektric boogie formací nazvanou Harlem Pop Lockers. Brzy měli velký úspěch, vystupovali v televizi, natočili i video pro německou MTV.
2. POPPIN´
Tento tanec pochází ze západního pobřeží USA (San Francisco, Oakland, San Jose, Fresno a Kalifornie). Popping můžeme rozdělit na několik odlišných stylů : waving (vlnění), hitting (kontrakce svalů), tickin' , animating, King Tut, bobbing, boogaloo, robot a mim. V USA se styly rozdělily také na west coast a east coast (západní a východní pobřeží). Západní styl je plynulejší a více kontrolovaný, zatímco na východě se zformoval v škubavé efekty tělem a celý taneční projev je vice trhaný a zasekávaný. Nicméně bylo to nakonec západní pobřeží, které zkombinovaním všech stylů plně rozvinulo tento taneční styl. Nejznámnější představitelé byli Lockatron Jon a Shabba-Doo. Shabba přinesl Popping do New Yorku, který byl podle mnohých považován za první formu hip hopu. V New Yorku místní tanečníci přidali vlny a hladké pohyby. Přibližně v této formě existuje dodnes.
3. ELEKTRIC BOOGALOO STYLE
Tento styl zahrnuje taneční prvky a konkrétní pohybové kreace, které předváděla legendární skupina Elektric Boogaloos. Pro tento styl je naprosto typická tzv. měsíční chůze (moonwalk).
Skupina vznikla kolem roku 1973 ve Fresnu, městečku, které leží severně od LA. Zakladateli byli Poppin' Pete a Shabba-Doo. Zpočátku byl tanec ovlivněn lockinem, stylem The Robots a uhlazenějšími a kontrolovanějšími pohyby pantomimy. Brzy však vytvořili spoustu originálních prvků. Namísto neustálých přechodů mezi uvolněním a kontrolou těla jako u lockingu nebo naprostou kontrolou (Robot), propouštěli energii skrze svá těla prostřednictvím třesení, škubání a zlomů v loktech, zápěstích, krku, bocích a vůbec celém těle. Electric Boogaloo se více přiblížilo pantomimě, ale přesto se tato napodobenina "živého drátu elektrického proudu" neobešla bez kontroly stylu The Robot.
Dříve než se dostalo do L.A., si Electric Boogaloo, které dnes známe jako Electric Boogie, získalo věhlas v San Francisku. Když zasáhlo Los Angeles, které bylo v té době hlavním městem televizní zábavy, bylo v TV pořadu "Soul Train" uvedeno jako nová forma tance a podnítilo oblíbenost těchto street dancových tanečních stylů. Poté se rozšířilo do New Yorku, podobně jako později breaking cestou opačnou (z New Yorku do Los Angeles).
Popis stylu Elektric Boogie
Tanečník elektric boogie vytváří iluzi "jako by byl pod proudem", či iluzi robota. Každý tanečník, který chce ovládat dokonale Elektric Boogie by měl ovládat čtyři základní techniky:
  • Waves ( vlny)
  • Poppin´
  • Robotika
  • Pantomima
WAVES (VLNY)
Základní technika, kterou doplňují ostatní. Podává iluzi neviditelné síly putující skrze naše tělo. Buď jde o plynulý pohyb, či postupné prolamování kloubů. Vlna se tak pohybuje rozfázovaně např. počínaje od zápěstí přes loket, rameno, druhé rameno, loket a zase končí pohybem zápěstí druhé ruky. Přidat se může i vlna trupem a vlna nohou. Tanečník tak může předvádět vlny hned v několika různých směrech i částech těla. Ti dokonalejší jsou schopni dělat vlny i v různých pózách - v leže, sedě, kleče, ale i v mostě atd. Kvalita provedení se odvíjí od správné koordinace a napojení jednotlivých pohybů. Na rozdíl od jiných tanečních prvků se jedná o velmi plynulý, fluidní pohyb. Vlna je protikladem energických a rytmických prvků.
POPPIN´
"pop" chápeme jako "zásek", který zakončuje konrolovaný či nekontrolovaný pohyb tanečníka. Charakterizujeme tak rytmické trhavé impulsy různých částí těla prováděné napínáním a strnutím svalů, které ukončují jednotlivé pohybové kreace. Impulsy jsou prováděny dvěma způsoby:
  • rychlým puštěním zvednutých ramen dolů společně s trhaným protipohybem v předloktí
  • ü rychlým zatnutím svalů - svalovou kontrakcí
Poppin´ je chápán jako forma umění, sestávající se z floating, ticking, wave movements a mimickery. Využívá pohyby, které připomínají animaci kreslených postav či robota. Dodnes je považován za samostatnou taneční formu.
ROBOT (ROBOTIKA)
Simulace pohybu robota, koordinovaná a kontrolovaná souhra pohybů, které vytvářejí iluzi humanoida, uměle vytvořeného člověka. Jedná se o přemisťování z jedné polohy do druhé stejnou rychlostí, zakončená zásekexm. Obvykle se pohybuje pouze jedna část těla, což vytváří dojem, že tanečník je pod kontrolou nějakého programu, který jej nutí systematicky provádět určité činnosti.Pro zdůraznění dokonalé fikce se používají zrcadlové brýle a stříbrná barva oblečení.
PANTOMIMA
Ovlivnila vývoj elektric boogie, přidává tanečnímu výkonu charakter a osobitost, umocňuje tak taneční vyjádření elektric boogie. Pantomima, v opravdové divadelní podobě, se poprvé představila ve starověkém Řecku, kde za pomocí propracovaných gest umělci předváděli výjevy z každodenního života. V průběhu středověku pokračovala pantomima v bavení společnosti a svého rozkvětu dosáhla v šestnáctém století v Itálii, ve formě Commedia dell'Arte. Roku 1576 přišla skupina Italů do Francie, kde se pantomima stala nesmírně oblíbenou a mnoho tradičních gest a figur. Za největšího světového mima všech dob je považován Marcel Marceau, který se narodil ve Strasbourgu ve Francii. Vytvořil svoji vlastní legendární postavu, známou jako "Bip", nosící vysoký klobouk z něhož trčí kytka a krátké sako.
Další techniky:
THE FLOATS - vznášet se, plout.
GLIDES (klouzat) - plynulý klouzavý pohyb dolních končetin, který vytváří zdání, že se pokoušíte někam jít, ačkoliv se ve skutečnosti pohybujete úplně jiným směrem.
Nejznámnějším prvkem je již zmiňovaná
Moonwalk (měsíční chůze)
Představuje chůzi vpřed, ale vlastně se v reálu pohybujete vzad. Tato technika byla vytvořena mimem Marcelem Marceau, který ji popsal jako chůzi proti silnému větru. Klouzáním po podlaze v kombinaci s postavením, kdy jedna dolní končetina je na špičce, vytváříme iluzi chůze na místě, či dozadu. Existují i obměny do strany nebo složitější trojsměrné a kruhové varianty. Tuto techniku již napodoboval James Brown.
THE SLOWMO
Prvek, který vytváří iluzi toho, že veškerý váš pohyb je jako zpomalený záznam nějaké akce, tak jak tomu například bývá při nejrůznějších sportovních přenosech.
KING TUT (EGYPŤAN)
Tento styl pronikl na ulice po vydání singlu Steva Martina "King tut" a předvedení tohoto druhu tance v "Saturday Night Live". Egypťan je vlastně sérií póz (velmi často dělaných pro efekt proti zdi). Pózy představují výjevy lidí zobrazených v egyptských pyramidách, které jsou v rámci vytvoření tanečního pohybu účelně propojeny. Ruce i nohy pracují jakoby automaticky odděleně, ale přitom synchronně s hudbou. Umisťování rukou probíhá tak, že rameno a předloktí svírají pravý úhel a sklopené dlaně směřují buď k tělu nebo na druhou stranu. Ruce se pak mohou v lokti otáčet nahoru a dolů, nebo lze otáčet jednou rukou okolo zápěstí. Každý pohyb je prováděn odděleně a s použitím ticku. Často také můžete vidět několik tanečníků stojících za sebou, každý s jinou polohou paží, takže to vypadá, jako kdyby člověk stojící vpředu měl mnoho rukou, které se mechanicky pohybují.
PUPET (LOUTKA)
Taneční prvek, který vytváří iluzi loutky, představuje trhavé kymácivé pohyby, často z kreací dvou tanečníků, vycházející z pantomimy. Jeden z dvojice představuje loutku a druhý jejího vodiče, který buď jakoby tahá za neviditelné provázky, anebo vede loutku přímo tahem či tlakem na jednotlivé části jejího těla přímo, čímž jí uděluje pohybové impulsy. Velice důležité je správné načasování a synchronizace pohybů obou aktérů této "loutkové hry".
WALLS (ZDI)
Soubor pohybů rovněž vycházejících z pantomimy. Tanečník se snaží vytvořit iluzi, ve které je jakoby uzavřen v bludišti skleněných stěn, ze kterých se chce dostat ven. Pomocí posouvání se a tápání po imaginárních skleněných stěnách hledá východ ven. Pohybuje se neustále jakoby podél zdí a vizuální efekt ztvárněný rukama na "skle" doplňuje i pohybem nohou. Tento styl patří k těm jednodušším, ale velice efektním. Pro jeho zvýraznění si tanečníci obvykle oblékají pár bílých rukavic, které jsou tradiční pomůckou mimů.
TICKIN´
"tick" znamená tikat, je jedním ze základních pohybů, horní i dolní končetiny vytvářejí trhaný pohyb napodobující pohyb sekundové ručičky hodin. Vytváří dojem, že části těla jsou od přírody mechanické, strojové. Pohyb začíná a končí otřesem, je prováděn tenzí jednotlivých svalů těla.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Anketa

Klasická otázka, jak se vám líbí mé stránky?

Super!
Pěkné
Normální
Nic moc
Fůůůj!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama